Czwartek, 2.05.2024, Imieniny: Anatol, Zygmunt, Anastazy
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii KULTURA

O premierze „Lotu nad kukułczym gniazdem”

28.03.2006, 08:32:20 Rozmiar tekstu: A A A
O premierze „Lotu nad kukułczym gniazdem”

Lot nad kukułczym gniazdem” w warstwie metaforycznej jest utworem o wolności, bezradności wobec narzucanych rygorów i dobrowolnym wyrzeczeniu się samego siebie. Rzecz dzieje się w szpitalu dla umysłowo chorych, już przy wejściu widzów witali wariaci w pidżamach.

Uwagę przykuwa jednak nowoczesna oprawa spektaklu – laserowe światło, sztuczny dym. W książce Kena Keseya narratorem jest Wódz Bromden, w przedstawieniu również pełni podobną funkcję, widz słyszy bowiem jego myśli – fantastyczne i odzierające z człowieczeństwa są to przemyślenia. Kluczowymi postaciami są jednak siostra Ratchet (Teresa Suchodolska–Wojciechowska) i McMurphy (Jacek Wojciechowski), miedzy którymi rozgrywa się zasadnicza walka „o duszę”. I tak, kiedy spektakl się rozpoczyna poznajemy szulera, dziwkarza i kombinatora, który stopniowo poddawany „obróbce” szpitalnych zasad, programu i terapii grupowej, staje się człowiekiem złamanym, zwyciężony i bez żadnych ludzkich odruchów.

Siostra Ratchet, z kolei, początkowo jawi się jako poukładana, siostra z doświadczeniem, ale już wkrótce nikt chyba nie ma najmniejszych wątpliwości, że pod gładką powierzchowności kryje się prawdziwy tyran lubujący się w torturach, poniżaniu i pozbawianiu godności każdego. Słabi mentalnie pacjenci szpitala dobrowolnie poddali się oddziaływaniu rygoru, czują się dzięki temu bezpieczniej, przecież nie muszą samodzielnie myśleć i ponosić żadnych konsekwencji. Wiaczesław Żiła w swojej inscenizacji pozwala, aby napięcie stopniowo narastało, w pewnym sensie, bawi się też uczuciami widza, „podpuszcza” go, dając najpierw nadzieję, a później ją nagle odbierając.

Scenografia, jaką stworzyli Sobczakowie, jest surowa i zimna, jak siostra Ratchet i jej zasady. Ten bezwzględny „kombinat” w niczym nie przypomina szpitalnych sal, porządek i nieskazitelna czystość istnieją tu przede wszystkim. W tym poukładanym świecie nie ma miejsca na jakąkolwiek manifestację indywidualizmu jednostki – to królestwo siostry Ratchet. Nawet jeśli ktoś zna już książkę Kena Keseya i oglądał film Milosa Formana będzie z zainteresowaniem śledził akcję spektaklu, pomimo że zna fabułę.

Fot. www.teatr.elblag.pl

Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.81884407997131